Med systematiskt arbetsmiljöarbete hjälper vi arbetsgivare att förebygga risker och implementera åtgärder som skyddar de anställda mot skada. SAM handlar till stor del om att kartlägga risker, fastställa rutiner och ta fram åtgärder för identifierade risker på arbetsplatser. Detta gör vi genom fyra grundläggande steg; undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera. För att kontinuerligt kunna arbeta med säkerhetsrutiner och åtgärder behöver det finnas en arbetsmiljöplan på varje arbetsplats. I den angivna arbetsmiljöplanen ska skydds- och ordningsregler finnas och tillgång till riskbedömningar och arbetsberedningar ska finnas på angiven plats.
Klicka här för att läsa mer om hur vi arbetar med HSE i olika projekt.
Vad betyder systematiskt arbetsmiljöarbete – SAM?
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är en metod som används för att systematiskt identifiera, bedöma och hantera risker för hälsa och säkerhet på arbetsplatser. Det är ett viktigt verktyg för att skapa en hälsosam och säker arbetsmiljö för anställda och hjälpa till att förebygga arbetsrelaterade skador och sjukdomar.
Så arbetar vi med SAM:
- Införa rutiner för SAM
- Undersöka verksamheten och arbetsplatsen
- Göra en bedömning av risker som upptäcks vid en undersökning
- Ta fram åtgärder för att minska riskerna
- Kontrollera att åtgärderna bidragit till en bättre arbetsmiljö
Vi har ett unikt arbetssätt för att säkerställa trygga arbetsplatser och tar ett helhetsansvar för allt från arbetsmiljö till lagar. Genom att följa Arbetsmiljöverkets riktlinjer och med våra HSE-konsulters expertis kan vi hjälpa företag att uppfylla dessa krav. Den 1 januari 2025 börjar nya arbetsmiljöregler från Arbetsmiljöverket gälla. Här kan du läsa mer om vad det innebär för dig med arbetsgivaransvar.